04 February 2010

Jelajah Jom Usrah ke Balik Pulau.

Jabatan Tarbiah & Latihan Kepimpinan (JTLK) DPPNPP telah mengadakan Jaulah Jom Usrah ke DPPK Balik Pulau. Usrah yang diadakan pada 3 Feb 2010 Rabu bermula jam 9.54mlm bertempat di PASTI Kg Perlis itu dihadiri oleh 14 orang ahli termasuk beberapa orang AJK Pemuda Cawangan Kg. Perlis serta Ust Raduan & Ust Afnan yang mewakili JTLK.

Perbincangan teks usrah yang dipimpin sendiri oleh Y.Bhg Ust Muhammad Fauzi Yusoff (YDP PAS Kawasan B.Pulau) bertajuk "Bertawakkal & Bergantung Kepada Selain Allah" itu mendapat lontaran & kupasan yang sangat menggalakkan dari semua ahli usrah & menunjukkan kematangan mereka berjamaah walaupun sebahagian besar mereka tidak berkesempatan mengikuti Mukhayyam Tarbawi Pemuda yang dianjurkan baru-baru ini.

Diakhir perbincangan, Ust Fauzi menyimpulkan bahawa betapa teramat perlu & pentingnya kita sebagai amilin untuk meletakkan sepenuhnya pergantungan kepada Allah dalam setiap gerak kerja & program-program yang dijalankan disamping penyusunan perancangan yang sistematik & tersusun.

Beliau juga turut menyarankan agar kita kembali seperti amalan orang-orang PAS dahulu, mengadakan solat hajat setiap kali sebelum program.

"Kalau kita perhati orang dulu-dulu, depa setiap kali nak buat program, mesti buat solat hajat minta Allah permudahkan. Pergantungan depa pada Allah masa tu sangat tinggi, berbeza dengan kita lani". - Ust Muhammad Fauzi Yusoff.

Ust Fauzi sedang mengendalikan usrah.

Ust Nasri (kiri sekali) selaku Pengerusi Lajnah Tarbiah DPPK Balik Pulau menjadi tonggak utama penggerak usrah peringkat kawasan dan cawangan2. Walaupun mempunyai jadual aktiviti & kerja yang terlalu padat, beliau tetap boleh meluangkan masa untuk kerja tarbiah.

Dari kanan, Ust Raduan, Ust Borhan (Timb. Ketua Pemuda DPPK Balik Pulau), Ust Yaser & Sdr Rosmaini.



Dari kanan: Sdr. Sharizam, Ust Fauzi, Sdr Fahmi (orang kuat DACS) & Sdr Rashid.

Kelihatan Sdr Naim (kanan sekali) & Ust Nasri sedang mendengar dengan khusyu' taklimat yang diberikan oleh Ust Borhan (Timb. Ketua DPPK Balik Pulau).

1 comment:

  1. mohd sahir1/3/10 11:51 PM

    kenangan berusrah bersama sahabat di balik pulau suatu masa dahulu

    ReplyDelete

Slot muhasabah